Köpvillkor

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Verktygsvaruhuset enligt vår integrititspolicy. 
Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för information/nyhetsbrev. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Vi på Verktygsvaruhuset.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av skydd. Vi skulle aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag.

Kort beskrivning. Vi lagrar dina personuppgifter såsom namn, mejl, adress och mobilnummer i syfte för:

  • Att du skall kunna få bekräftelser och information/nyhetsbrev
  • Att Vi Låskompaniet skall kontakta dig som kund.

Personuppgiftansvarig: Verktygsvaruhuset.se  ägare Örebro Säkerhetscenter AB 556709-0583 med adress Adolfsbergsvägen 4, 702 27 ÖREBRO är personuppgiftsansvarig för företaget behandling av personuppgifter. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.


Klarnas betalningsalternativ  

 Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  •  Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här .
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här .
  •  Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här .
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

 Du hittar mer information om Klarna här  och kan läsa deras användarvillkor här 

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy [LINK]. 

 Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy .

Om du har frågor gällande Klarnas betaltjänster vänligen kontakta Klarna support. 08-12012010.


Leverans - fraktkostnad 

Normal leveranstid inom Sverige till ditt lokala utlämningsställe är 1-3 dagar 

Vi skickar alla våra varor med PostenNord. 

Postpaket (MyPack) Du hämtar ditt paket på närmaste uthämtningsställe. Du kommer att få ett sms och ett mail skickat till dig när ditt paket är redo för upphämtning. Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket.  Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app.

Företagspaket : Levereras till bemannad företagsadress mellan 07.00-18.00 (ej privatpersoner) Om du är enskild firma sågår detta fraktalternativ ej att använda, dåkrävs det företagsnamn för denna tjänst. Vi kommer att skicka orden som postpaket tillutlämningställe. 

Fraktkostnad:

  • Postpaket My pack 59 kr
  • Företagspaket 79 kr 
  • Mypack Home 149 kr
  • Hämtas i Butik i Örebro: Gratis


Ni kan även hämta er beställning i Örebro. Butiken Örebro säkerhetscenter AB. Adolfbergsvägen 4. Örebro. ni får mejl när ordern är finns att hämtas.


Ej uthämtat paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnad för den handteringen som uppstår vid ej uthämatde paket (returfrakt, expeditionskostnad etc) Därför tar vi ut en avgift per paket om ej paket hämatas ut. Försändelsen ligger 7 dagar innan den retuneras till oss. Obs därför att om du ångara ett köp och vill retunera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter retunera enligt beskrivning ovan. Outlösta paket omfattar ej ångerrätten enligt Distans -och hemförsäljningslagen.

För ej uthämatde paket innehåller tillverkade varor efter kunden beställning som anskaffningsvaror gäller följande: Retunerade varor som inte går att säljas vidare som kommer i retur kommer att debiteras kund (återbetalas inte) . Om ni önskar nya varor så får ni lägga en ny order och betala för dom nya varorna och de som har retuneras.

Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app. 

- För ej mottaget paket Mypack Collect debiteras 300 kronor

-För ej mottaget paket Mypack Home / Parcel (hem och företagspaket) debiteras 500 kronor

- För ej mottaget paket Pallförsändelser debiteras 1000 kronor.


Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar (lika låsning, enl nyckel nummer) eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. eller anskaffnings varor (beställning vara). 

Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning inom 14 dagar från att DU mottagit ditt paket.

Returkostnad kostar 99kr (paket under 5 Kilo). Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka. 

Vid retur av produkt fyller ni i formuläret under fliken kundtjänst Reklamation och Retur . Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Ångerrätten gäller inte om:

  • Du har använt produkten
  • Eventuell plombering har brutits
  • Förpackningen har brutits i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper och funktion.
  • Anskaffnings varor och reservdelar. 
  • Varor som tillverkats enligt kundens begäran.
  • Outlet varor. 


RETURER

Vid en retur måste man göra en returanmälan på webbutiken under kundtjänst. Returer som skickas tillbaks till oss utan godkänt returnummer accepteras ej.  

Vid godkänd retur returanmälan får ni ett returnummer och en retursedel på mailen.

Retur Kostar 99kr (under 10 kilo)  Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka.

Vid en retur så får du givetvis öppna förpackningen försiktigt och undersöka varan men inte använda den. Är varan inte i säljbart skick så får du inte hela varans värde tillbaka. Vid en retur ska alltid kunden bifoga ett giltigt köpbevis, lägg med en kopia på följesedeln i paketet. 

Återbetalning sker när varan åter finns i Verktygsvaruhusets lager. Återbetalning sker på samma betalsätt som användes vid köp. – Verktygsvaruhuset ansvar EJ för påminnelseavgifter etc


Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.